Ekonomski najpovoljnija ponuda – Metodologija ocjenjivanja- modeli
Ekonomski najpovoljnija ponuda (ENP) definirana je u članku 284. aktualnog Zakona o Javnoj nabavi. “Ekonomski najpovoljnija ponuda utvrđuje se na temelju cijene ili troška, primjenom pristupa isplativosti, kao što je trošak životnog vijeka, u skladu s pododjeljkom 2. ovoga odjeljka, te može uključivati najbolji omjer između cijene i kvalitete, koji se ocjenjuje na temelju kriterija, uključujući kvalitativne, okolišne ili društvene značajke, povezanih s predmetom nabave.“
Odluka o kriterijima mora biti na razini svakog pojedinačnog postupka nabave (ne postoje dva ista postupka, makar bila riječ i o postupku koji se ponavlja) i važno je naglasiti da nije moguća naknadna izmjena kriterija. ENP kriteriji zato moraju biti max transparentni (Naziv i opis kriterija; Razlozi za određeni kriterij, ako je primjenjivo; Njihov relativni ponder / težinski udio; Formule i način izračuna; Način evaluacije; Najmanje dva evaluatora; Napraviti cjelovitu analizu evaluacije; Sve dokumentirati)
ENP metodologija mora se propisati unaprijed ali ne postoji jedinstven model ocjene ekonomski najpovoljnije ponude.
U praksi su mogući različiti pristupi i odabir modela vrednovanja ponuda, a dapače i poželjni s obzirom da pristup ovisi o svakom pojedinom postupku nabave.
Najbolji je onaj pristup i onaj model koji naručitelju omogućava da sagleda postupak sa svih strana, odabere one kriterije koji mu nude najveću vrijednost za uloženi novac, te odabere formulu kojom će zaista i dobiti NAJBOLJU PONUDU.
Ponekad su najjednostavnije formule i najbolje za taj postupak, npr. za nabavu električne energije. Ali kad nabavljamo složene sustave ili opremu, puno više pažnje moramo dati procjeni svakog kriterija i njegovoj relativnoj važnosti u odnosu na druge kriterije. U tom slučaju nam možda apsolutni model ocjene kriterija, iako donekle složeniji, može pružiti bolje rezultate.
Ipak, koji god model i pristup kriterijima ekonomski najpovoljnije ponude odabrali, naručitelj ne smije zaboraviti korak testiranja u praksi.
Razlozi testiranja modela:
- vidjeti kako se model ponaša u praksi temeljem hipotetskih vrijednosti ponuda
- na vrijeme uočiti potrebu za izmjenom ili doradom modela
- eliminirati sve neželjene posljedice pogrešno odabranog modela
VIDITE EDUKACIJE NA NAVEDENU TEMU, link na PRIJAVU