Zakon o elektroničkom računu u javnoj nabavi; E-račun i javna nabava
Obveze iz Zakona o elektroničkom izdavanju računa - NOVA brošura, Svibanj 2019.!
Na 9. sjednici Hrvatskog Sabora održanog dana 12. listopada 2018. godine donesen je Zakon o elektroničkom računu u javnoj nabavi.
Navedeni Zakon možete pronaći na linku Narodnih Novina https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2018_10_94_1817.html
Zakon o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi
(NN 94/2018)
Prema njegovim odredbama, od 1. prosinca 2018. godine, svi računi koji se izdaju prema obveznicima javne nabave, dakle javnim i sektorskim naručiteljima, moraju biti izdani u standardiziranom elektroničkom obliku, kao .xml obrazac. To vrijedi za sve račune po postupcima male i velike vrijednosti, ali isto tako i u postupcima jednostavne nabave.
Svi naručitelji su obvezni primjenjivati ove odredbe, i to u odnosu na sve račune koje zaprimaju - u postupcima velike vrijednosti, male vrijednosti te u postupcima jednostavne nabave.
Dakle, naručitelji su obvezni zaprimati elektroničke račune i prateće isprave, obrađivati ih, izvršiti elektroničko plaćanje, te ih arhivirati na isti način – elektronički.
U drugoj fazi, od 1. srpnja 2019. godine, isti naručitelji, ako su u ulozi ponuditelja, bit će u obvezi i sami izdavati elektroničke račune prema drugim naručiteljima.
Pravilnik o tehničkim elementima, izdavanju i razmjeni elektroničkog računa i pratećih isprava u javnoj nabavi (NN 32_2019) od 29.03.2019.
Pravilnik o vrsti naknada za usluge zaprimanja i slanja elektroničkih računa za javne naručitelje u javnoj nabavi (NN 39_2019) od 29.03.2019.
Pročitajte što ukratko donose novi pravilnici: Pravilnici o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi.
Prema Zakonu o elektroničkom računu u javnoj nabavi:
eRačun jest račun koji je izdan, prenijet i zaprimljen u strukturiranom elektroničkom obliku pogodnom za automatsku i strojnu obradu, što je isključivo XML format računa.
Obvezni osnovni elementi elektroničkog računa:
1. oznake procesa i računa te vrijeme izdavanja računa (godina, mjesec i dan,sat i minuta)
2. razdoblje koje račun obuhvaća
3. podaci o prodavatelju
4. podaci o kupcu
5. podaci o primatelju plaćanja
6. podaci o poreznom predstavniku prodavatelja
7. upućivanje na ugovor
8. detalji o isporuci
9. upute za plaćanje
10. podaci o naknadama ili davanjima
11. podaci o stavkama na računu
12. ukupni iznos računa
13. raščlanjeni prikaz PDV-a.
Osim navedenih elemenata, elektronički račun mora sadržavati i druge podatke koje zahtijevaju posebni porezni propisi te propisi kojima se uređuje računovodstvo poduzetnika.
Najznačajnije prednosti e-računa su smanjenje administrativnih troškova pripreme, ispisa i kuvertiranja računa. Nema troškova poštarine, puno je kraće vrijeme isporuke i pohranjivanje u sigurnu i kontroliranu elektroničku arhivu.
INFORMACIJSKI POSREDNICI
ZAPRIMANJE RAČUNA (FINA)
Naručitelji imaju izbor odabrati način zaprimanja računa putem FINE:
- Direktno u svoj računovodstveni sustav (ERP sustav) – zahtijeva prilagodbu i integraciju sustava sa servisom e-Račun za državu (za integraciju i prilagodbu naručitelji su odgovorni sami – informatička služba ili održavatelj) - Ovaj način je bolji za velike naručitelje, s većim brojem računa
- Pojedinačno putem web aplikacije e-Račun za državu – računi se zaprimaju kroz web aplikaciju – naručitelj račun prihvaća, odbija ili šalje na likvidaturu – ovaj način ne zahtijeva prilagodbu i integraciju; način koji je bolji za naručitelje s manjim brojem računa
E-RAČUN U JAVNOJ NABAVI I EOJN
EUROPSKA NORMA
Zakonu o elektroničkom računu prethodila je europska norma za elektronički račun koju je 28. lipnja 2017. objavio Europski odbor za normizaciju (CEN) kao i prateće dokumente definirane EU Direktivom 2014/55/EU od 16. travnja 2014. o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi.
EU je još kroz naprijed navedenu Direktivu o e-računu predvidjela donošenje europske norme za e-račun kao podloge za stvarnu realizaciju projekta elektroničkog računa unutar i između zemalja Euroske unije. Obvezu uspostave i načina korištenja norme preuzeo je Europski odbor za standardizaciju (normizaciju) - European Committee for Standardization (CEN) te je uslijedilo osnivanje niza odbora međunarodnog karaktera s ciljem usuglašavanja i uspostave elemenata norme prilagođenih za sve zemelje članice EU. Nastavno na održane radionice (CEN Workshop o e-računu) kroz sadržaj, preporuke, kodove, ankete, digitalne potpise, arhiviranje, posrednike, model specifikacija, itd., dogovoreno je korištenje standarda - OASIS standard UBL 2.1, odnosno donesena je europska norma EN 16931-1:2017 (CEN) (u RH - HRN EN 16931-1:2017).
Glavna odlika i misao vodilja europske norme za e-račun je interoperabilnost, kako unutar pojedine zemlje, tako i između država članica.
Objavljene norme i detaljnije na stranici Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta OVDJE.
Edukativni video o e-računu također od strane navedenog ministarstva nađite OVDJE.